‘Het coachingstraject heeft mij op de rit gehouden’
Gelukkig worden van wat je doet
Willemeyne liep vast in haar baan als schoolleider. ‘Ik twijfelde erg over mijn rol. Dat heb ik met verschillende collega’s besproken. En het was één van die collega’s die Strategisch Coachen Groep tipte. Ze vertelde over haar fijne ervaringen met Regi Melcherts en toen ik met mijn bestuurder besprak waar ik tegenaan liep, besloten we dat het inderdaad hét moment was om met een coach te onderzoeken of ik nog op mijn plek zat.’ Willemeyne wist zeker dat het onderwijs haar plek was, maar of haar huidige rol nog bij haar paste, dat wilde ze onderzoeken. ‘Word ik nog gelukkig van wat ik doe? Dat vond ik een hele spannende vraag om te gaan verkennen. Ik merkte veel onrust bij mezelf.’
In een persoonlijk coachingstraject ging Willemeyne met Regi aan de slag. ‘Hij kwam binnen drie vragen tot mijn kern. Er kwam veel emotie bij mij los. Vooral de eerste sessie zal me altijd bijblijven. Ik wist dat ik een andere houding ten opzichte van mezelf wilde aannemen, maar had geen idee waar ik moest beginnen. Die vraag hebben we in de coaching ingezet en zijn we samen gaan onderzoeken.’
Bewustwordingsproces
‘Binnen vijf sessies zijn we tot de conclusie gekomen dat ik middenin een groeisprong zat en weer naar beneden aan het afdalen was. Ik had op tijd de regie in handen genomen. Het was tijd voor mijn volgende groeistap.’ Na de persoonlijke coaching heeft Willemeyne de opleidingen Strategisch Coachen en Next Level afgerond. ‘Zowel in de coaching als in de opleidingen zijn er overtuigingen naar boven gekomen, zogenaamde scripts, die me vaak hebben geholpen, maar die me ook in de weg zaten. Ik kies er nu voor om iets anders in te zetten. Het is echt een bewustwordingsproces waar ik doorheen moest.’
Willemeyne vond het een cadeau om op deze manier met haar eigen ontwikkeling bezig te zijn. ‘Het is niet alleen een cadeau aan jezelf, maar ook aan je omgeving. Mijn gezin en collega’s hebben er ook de vruchten van geplukt. Ik heb verschillende rollen, maar in het onderwijs zijn die zo nauw met elkaar verweven, dat kostte even tijd voordat ik mezelf bewust was van welke rol ik wanneer wil inzetten.’
In een veilige setting veerkrachtiger worden
‘Dit kan ik niet’, is nog steeds iets wat ik kan denken, maar ik weet nu dat het één van mijn overtuigingen is en dat is oké. Ik denk dat ik het niet kan, maar ik ga het toch doen. Door die overtuiging er te laten zijn, hoef ik er verder niks mee. Ik kan het nu een hele bewuste plek geven en ben veel veerkrachtiger geworden. Weerbaarder.’ Wat Willemeyne erg prettig vond aan de opleiding is dat het een gemêleerd studiegenootschap is. ‘De groep bestond uit zoveel verschillende mensen, met eigen persoonlijkheden, werkzaam in verschillende rollen en in verschillende sectoren. Dat was inspirerend. En de setting waarin we met elkaar aan de slag zijn gegaan was heel veilig. Dat is uniek wat mij betreft. Zodra je binnenstapt bij Strategisch Coachen Groep voel je gelijk dat je alles op tafel kan leggen.’
Groei
Uit het traject kwam naar voren dat Willemeyne inderdaad op haar plek zit in het onderwijs en dat haar missie in het leven groei is. Persoonlijke groei en groei en ontwikkeling op professioneel vlak. ‘Op de plek waar ik zat toen ik aan de persoonlijke coaching begon, was voor mij, op dat moment, geen groei meer mogelijk. Dat besef maakte mij op dat moment niet de juiste persoon voor de organisatie. Ik ben dan ook van baan gewisseld en zit nu helemaal op mijn plek.’
Verbindende factor: mediation
Willemeyne heeft op tijd aan de bel getrokken. Ze had al fysieke stressklachten toen haar persoonlijke coaching startte. ‘Zonder coachtraject was ik misschien wel uitgevallen. Mijn lampjes stonden al op oranje en stonden op het punt om op rood te springen. Zowel de persoonlijke coaching als de opleidingen zijn heel preventief geweest. Echt life changing.’
Bij haar toekomst heeft Willemeyne wel een beeld. ‘Ik wil graag mijn ADR mediation afronden en mijn registratie behalen. Daarna wil ik verder in de mediation. Dat betekent niet dat ik mediator wil worden, maar ik ben in mijn rol als schoolleider zo’n verbindende factor tussen ouders, school en de overheid. Ik heb de skills van een mediator hard nodig, zodat ik mijn vak kan beoefenen op een manier die bij mij past, waar ik blij van word.’