Verplicht naar kantoor? Dat is niet nodig met een juiste balans tussen (ver)binding en vertrouwen

De coronapandemie lijkt nu echt achter de rug, maar organisaties hebben nog dagelijks te maken met de gevolgen ervan. Medewerkers zijn inmiddels gewend om thuis te werken, terwijl veel organisaties van medewerkers verwachten dat ze weer vaker naar kantoor komen. Dat schuurt en roept weerstand op. Hoe ga je daar als organisatie mee om?

‘De thuiswerk’ balans opgeven

Medewerkers hebben door het vele thuiswerken een andere balans tussen werk en privé gevonden. Tussen het werk door even de was doen, een rondje wandelen met de hond of de kinderen opvangen. Het is de vraag wat iemand nodig heeft om deze manier van werken aan te willen passen. Dat is juist waar veel organisaties niet of niet genoeg bij stilstaan. Er wordt een norm gesteld, zonder in gesprek met medewerkers te gaan.

Vaak willen die medewerkers hun werkritme best aanpassen, maar idealiter zonder dat het al te veel impact heeft op hun privéleven. Als je als organisatie niet onderzoekt wat de wensen en behoeften van medewerkers zijn, dan voelen ze zich niet gehoord en krijgen het gevoel dat wat zij vinden er niet toe doet. Het resultaat? Medewerkers voelen geen of weinig binding met de organisatie en zijn er daardoor niet écht onderdeel van.

Grote implicaties

Dat kan een grote invloed hebben op het verzuim en de uitstroom van medewerkers. Dat is in de huidige arbeidsmarkt het laatste waar je als organisatie op zit te wachten. Daarnaast heeft het ontbreken van binding met de organisatie behoorlijke implicaties voor de bedrijfscultuur en bedrijfsprestaties. Medewerkers zijn veelal minder gedreven en zoeken minder vaak de samenwerking met collega’s op. Dat vermindert het creatieve vermogen en de innovatiekracht van de organisatie.

 

Veel organisaties zitten in een spagaat: hoe creëer je de juiste balans tussen de nieuwe behoeften van je medewerkers en de kracht van de gezamenlijke aanwezigheid op de werkvloer?

Op het bedrijfseiland landen

Dat begint het maken van ruimte voor contact. Reik uit naar medewerkers en ga het gesprek met elkaar aan. Luister naar hun wensen en behoeften. Alleen dan kom je er als organisatie achter wat voor stimulans ze nodig hebben om de verbinding, live én online, met elkaar en de organisatie (weer) op te zoeken. Daarmee zorg je dat medewerkers van hun corona-eiland afkomen en weer op het bedrijfseiland landen.

 

Wij begeleiden organisaties regelmatig bij het leren luisteren naar elkaars behoeften. Dat doen we door een programma ‘winnend samenwerken’ te verzorgen. Samen met de organisatie, vaak met het management, inventariseren we waar de behoeften liggen en gaan op basis van een maatwerkprogramma aan de slag. Thema’s die aan bod kunnen komen zijn bijvoorbeeld:

 

  • Hoe maak je veilig, écht contact met elkaar?
  • Wat drijft medewerkers en hoe kun je ze goed motiveren?
  • Hoe kun je optimaal communiceren, met aandacht voor succesvolle begrenzing?
  • Hoe spreek je waardering zo uit, dat het binnenkomt?
  • Hoe benut je de verschillende talenten in de organisatie en kun je deze laten bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen?
  • Hoe maak je een winnend teamcontract waarin iedereen zijn waardevolle inbreng kan doen?

 

 

 

Samen maken we een teamvisie en een gericht actieplan. Als medewerkers zich onderdeel voelen van de organisatie, van hun team én zich gewaardeerd voelen, dan gaan ze veel sneller mee in een verandering. De combinatie tussen thuiswerken en op kantoor aanwezig zijn komt in balans.

 

Wij zijn van mening dat in een winnende samenwerking mensen het leuk vinden om elkaar te zien, te sparren en met elkaar samen te werken: dan heb je een kantoorplicht niet nodig! Aangevuld met tijd én oprechte aandacht voor iedereen. Het zogenaamde praatje bij het koffieapparaat, blijft belangrijk.  Daarnaast geef je door flexibel te blijven de boodschap af dat je medewerkers vertrouwt en hun bijdrage aan de organisatie ook. Dat maakt de cirkel rond.

 

Kortom, het is dus écht heel belangrijk om stil te staan bij hoe je als organisatie het nieuwe werken vormgeeft en om medewerkers hierin mee te nemen. Doe je dit niet? Dan krijg je een versnipperde bedrijfscultuur, minder samenwerking en ontevreden medewerkers die sneller uitvallen.

 

Wil je meer weten over ons programma ‘winnend samenwerken’? Of heb je als organisatie het gevoel dat er meer speelt bij medewerkers en dat er daarom meer of andere begeleiding nodig is? Neem vrijblijvend contact met ons op over de mogelijkheden.

Next Level Coachen